Wrocław miastem remontów

Mieszkam we Wrocławiu, co zapewne wie już większość czytelników tego bloga.
Odkąd uzyskałem pełną świadomość komunikacyjną (czyli od 1994 roku, kiedy poszedłem do szkoły, choć Bogiem a prawdą do niej chodziłem piechotą), nie przypominam sobie dłuższego okresu, podczas którego tramwaje jeździłyby jak powinny. Zawsze część tabliczek na przystanku była żółta (co umownie oznacza zmianę trasy), zawsze część tramwajów jeździła z żółtymi tablicami (co oznacza to samo).
Najpierw był remont ulicy Piłsudskiego, w kilku kawałkach ciągnięty na odcinku plac Legionów – Arkady do roku 1997. Wtedy przyszedł potop, a kiedy wody opadły, ruszyły prace remontowe po potopie. Ledwie zdążyły się zakończyć, natychmiast ruszył remont ulicy Piłsudskiego i będącej jej kontynuacją Małachowskiego na odcinku Arkady – dworzec główny – Pułaskiego. Równocześnie prowadzono prace na ulicy Traugutta. Następnie, po krótkiej przerwie dla wytchnienia, ruszyła przebudowa mostu Pokoju oraz ulic Wyszyńskiego i Sienkiewicza. Było tego więcej, ale nie wszystko zapamiętałem. A potem weszliśmy do Unii i obsunęła się lawina euro na przebudowy.
Skutek jest taki, że dziś trwa w mieście jednocześnie kilka poważnych remontów. Oto krótkie opisy kilku najważniejszych.

  • Budowa drugiego mostu Warszawskiego i remont pl. Kromera oraz ulicy Bolesława Krzywoustego, któremu zawdzięczam codziennie taki oto widok z okna:
  • Remont mostu Szczytnickiego, stanowiącego alternatywną w stosunku do mostu Warszawskiego przeprawę – także przyczyna kosmicznych korków, pomimo że obok poddawanego generalnej przebudowie mostu zbudowano tymczasową przeprawę, dwa bliźniacze mosty systemu Baileya, zwane przez wrocławian „mostami Lecha i Jarosława”. Oto jeden z nich:

    (fotka znaleziona w necie)
  • Budowa estakady na ul. Lotniczej, czego wynikiem są również potężne korki, ponieważ znacznemu skomplikowaniu uległa podróż komunikacją zbiorową. Mianowicie linia na Leśnicę została odcięta od reszty sieci tramwajowej miasta; kursują po niej tramwaje wahadłowe, a od końca tymczasowej linii tramwajowej do tymczasowej pętli dla tramwajów jadących z miasta na terenie zakładów „Protram” mieszczących się w dawnej zajezdni kursuje autobus zastępczy. Konieczność dwukrotnej przesiadki skłoniła wiele osób zwykle korzystającej z tramwaju (gdyż z Leśnicy do centrum miasta przeważnie tworzyły się w godzinach szczytu porannego olbrzymie korki) do wyprowadzenia z garażu samochodu.
    Kilka fotek:

    Linia tramwajowa na Leśnicę, jeszcze przed remontem.

    Tramwaje wahadłowe po wrocławsku.
  • Przebudowa ulicy Krakowskiej, noszącej niechlubne miano najgłośniejszej ulicy w Polsce. Zostawiono na niej ruch jednokierunkowy i puszczono po tym jednym pasie autobus zastępczy w kierunku od centrum. Ponieważ w okolicy nie ma możliwości łatwego nawrócenia (z jednej strony znajduje się ciągnąca się przez kilka kilometrów stacja Wrocław Główny Towarowy i lokomotywownia, z drugiej – rzeki Odra i Oława w tym miejscu bez mostów, a za nimi ZOO), trzeba albo jechać tymże autobusem robiącym wielkie koło po południu miasta, albo robić takie samo koło samochodem (a należy dodać, że większość ulic w tym rejonie zakorkowała się błyskawicznie po zamknięciu Krakowskiej), albo drałować na piechotę kilkaset metrów,
  • Remont ulicy Bardzkiej, na której powstaje pierwszy odcinek wrocławskiego ersatzu szybkiego tramwaju, tzw. „tramwaju plus”. On jest stosunkowo najmniej uciążliwy z nich wszystkich, gdyż ulicą Bardzką poruszali się tylko ci, którzy naprawdę, ale to naprawdę musieli, a i tak jechali z prędkością 20 km/h w obawie, że po drodze zgubią podwozie.

Mimo wszystko nie narzekam. Uważam bowiem, że lepiej mieć korki z powodu remontów, niż z powodu braku remontów 🙂
Dla porównania, inwestycje ostatnio zakończone:

  • Plac Grunwaldzki – trwająca dwa lata (ze sporą obsuwą) przebudowa największego węzła komunikacyjnego w mieście. W miejsce skrzyżowania pięciu ulic powstało rondo (nazwane imieniem Ronalda Reagana – przez kilka dni na rondzie wisiały tablice stwierdzające iż jest to „rondo Ronalda Regana”), na środku którego umieszczono wspólny przystanek tramwajowo-autobusowy z przejściem podziemnym i windami (z wyłączeniem linii 115 i 116 rozpoczynających bieg na placu oraz linii 1, jadącej w kierunku prostopadłym do większości).
    Kilka fotek:

    Tramwaje i autobusy zatrzymujące się na wspólnym przystanku.

    Przejście podziemne zintegrowane z wejściem do Pasażu Grunwaldzkiego – galerii handlowej.
  • Plac Powstańców Wielkopolskich – gruntowna modernizacja placu, który przez wiele lat straszył okrojonym w stosunku do przedwojennego układem torowym i pozapadaną kostką brukową. Przebudowę powiązano ze znacznym ograniczeniem ruchu samochodowego w rejonie placu, dostępnego teraz wyłącznie dla tramwajów i autobusów. Do przebudowy placu „podczepiono” zakup tramwajów niskopodłogowych marki Skoda, aby ominąć unijny przepis, który nie pozwala na dofinansowywanie zakupów samego taboru.
  • Ul. Szewska – z przebiegającej w pobliżu rynku ulicy uczyniono deptak z tramwajem, wyrugowując z niej praktycznie całkowicie ruch samochodowy (pozostało jedynie zaopatrzenie sklepów i mieszkańcy). Także do tej inwestycji dołączono tramwaje „Skoda”.
Reklamy

komentarzy 5 to “Wrocław miastem remontów”

  1. Inwestycje » Blog Archive » Wrocław miastem remontów Says:

    […] Original post by psoras […]

  2. Polityka » Blog Archive » Wrocław miastem remontów Says:

    […] Original post by psoras […]

  3. Wrocław miastem remontów : Polityka Says:

    […] Original post by psoras […]

  4. Polityka » Blog Archive » Wrocław miastem remontów Says:

    […] post by psoras Kategoria: Bez kategorii  ·  Komentarz (RSS) […]

  5. Wrocław miastem remontów Says:

    […] post by psoras Subscribe to the RSS feed! 4 kwietnia, 2008 | Bez […]

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s


%d blogerów lubi to: